Image

WORKSHOPS

Kun je net als wij niet wachten op dé enige echte assistentendag? 

Per workshopronde volg je één workshop. Je kunt zelf kiezen waarin jij je wilt verdiepen. Hieronder vind je een overzicht van thema's  en praktische oplossingen.

De komende maanden worden er nog meer workshops aan het programma toegevoegd.

EERDER BEOORDEELD MET EEN 8,4!

Wat is een goede werkhouding en waarom is dit van belang? (voor stoel- en balie assistenten – ronde 1)

Tijdens deze workshop komen de algemene aspecten zoals invloed van spanning en klachten, gezond werken,  voorkomen van klachten en dynamisch werken aan bod. Daarnaast komen specifiek factoren in het werk naar voren. Bijvoorbeeld een goede zittende en staande houding, werkorganisatie, het afstellen van een computerwerkplek. De training is interactief, met veel voorbeelden, oefenen en wat humor. Je krijgt concrete adviezen mee die je direct kan toepassen. 

Wat is een goede werkhouding en waarom is dit van belang?  (voor zelfstandig werkende assistenten – ronde 2)

Tijdens deze workshop komen de algemene aspecten zoals invloed van spanning en klachten, gezond werken,  voorkomen van klachten en dynamisch werken aan bod. Daarnaast gaan we in op de aspecten van zelfstandig werken. We kijken naar je eigen werkhouding, patiëntplaatsing, het hanteren van materiaal, goede instrumentvoering en allerlei obstakels die je in het werk tegen kan komen. Concrete situaties worden doorgesproken met praktische voorbeelden. We oefenen met houdingen en handgrepen in de training. Met de tips kan je de volgende werkdag direct aan de slag! 

Amber Denekamp, ergonoom, bedrijfsoefentherapeut gespecialiseerd binnen de tandheelkunde, mede-eigenaar van Terzet. 

Hoe goed je het met anderen kunt vinden bepaalt voor een groot deel je werkgeluk, je carrière en hoe gelukkig je bent in je persoonlijke leven. Het staat garant voor onderling vertrouwen, wederzijds respect en de bereidheid tot een wederdienst. Ken je de ‘relatiebankrekening’?  Dit is een metafoor voor iedere menselijke relatie die we aangaan. Net zoals als bij een echte bankrekening storten we hierop, smeren we de relatie, door bijvoorbeeld een gemeend compliment te maken, maar nemen we ook weer ’saldo’ op door bijvoorbeeld een afspraak te vergeten, waardoor deze relatie gaat piepen en kraken. Iedere relatie heeft namelijk ‘smeerolie’ nodig!

De ander in de relatie bepaalt, gevoelsmatig en onbewust, of iets als een storting of opname wordt ervaren. Heb ik voldoende gestort dan kan ik een potje breken en vergeef je het me als ik de afspraak vergeet. Staat er echter onvoldoende saldo op onze gezamenlijke ‘relatiebankrekening’, dan kan de ander zelfs om schijnbaar niets, de relatie verbreken. 

Deze workshop is erop gericht je humorvol inzicht te geven in welke stortingen en opnames we dagelijks bij elkaar doen die direct invloed hebben op de ‘bankrekening’ van onze (werk)relaties. Vanaf nu neem jij de regie over de (werk)relaties die belangrijk voor je zijn!

Anke van Luyt, trainer/consultant Onbewuste Beeldvorming, Maniera

90 procent van alle misverstanden en irritaties komt voort uit de manier waarop we communiceren. De ‘manier waarop’ maken we belangrijker dan de inhoud. In de mondzorg zie je veel tijdsdruk, waardoor er snel en kort gecommuniceerd wordt. De werknemer heeft maar weinig tijd met de klant, dus je moet snel kunnen inschatten met welk type je te maken hebt en welke manier van communiceren het beste werkt. Er zijn vier verschillende communicatiestijlen.

In deze workshop maak je op speelse wijze kennis met je eigen CommunicatieStijl. Van wat de een heel normaal vindt, gaan bij de ander de haren overeind staan. Wanneer je elkaars stijlen kent, kun je veel makkelijker je boodschap overbrengen. Met als gevolg: met minder moeite veel beter resultaat!

Na afloop van deze sessie:

  • Heb je in elk geval veel gelachen,
  • Inzicht in je eigen CommunicatieStijl en die van de ander
  • Én kun je makkelijker je boodschap overbrengen

Cor van der Sluis, Communicatietrainer bij Raak Trainingen

De cijfers liegen er niet om, kinderen hebben nog steeds teveel cariës. Onderzoek laat zien dat preventieve mondzorg leidt tot gezondere patiënten. In deze workshop wordt een introductie gegeven van de wetenschappelijk bewezen preventiemethode ‘Gewoon Gaaf’ van het Ivoren Kruis, waarmee cariës bij de jeugd tot 40% gereduceerd kan worden. Op naar een leven lang een ‘Gewoon Gaaf’ gebit!

Tijdens deze workshop leer je:

  • Wat de (wetenschappelijke) achtergrond van Gewoon Gaaf is;
  • Hoe je de basisprincipes van Gewoon Gaaf kunt toepassen;
  • Hoe je het cariësrisico kunt bepalen.

Dorothée Quant en Marit Verschuuren-Kuijer, Docenten Gewoon Gaaf, Ivoren Kruis

In Nederland zijn er 400.000 mensen die angst hebben voor de tandarts, dat is een schrikbarend hoog aantal. De rol van tandartsassistenten is de afgelopen jaren steeds omvangrijker geworden.

Het contact met patiënten is daardoor ook intensiever dan ooit tevoren. Daarom is het des te belangrijker om kennis te hebben van tandartsangst. Wat is het? Wat doet het? Hoe ga je hier in praktijk mee om? In deze interactieve presentatie komen een aantal basisprincipes aan bod bij de behandeling van kinderen en volwassenen met tandartsangst.      

Na het bijwonen van deze workshop heb je geleerd:

  • Wat de oorzaken van tandartsangst zijn;
  • Hoe je tandartsangst herkent;
  • Wat je als assistente kunt doen om angst bij kinderen of volwassenen te verminderen of voorkomen.

Dyonne Broers, Directeur Zorg bij ACTA

Op 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) – die de bescherming van persoonsgegevens regelt – van kracht gegaan. De invoering hiervan leverde mondzorgpraktijken het nodige werk op. We zijn nu bijna anderhalf jaar verder en er is AVG, “Al Veel Gebeurt”. Hoe staat het er mee bij jullie? Tijd voor een update!

Na deze sessie leer je onder andere:

  • Alles over het jargon en de verplichtingen
  • De do’s and don’ts van AVG-proof en digitaal veilig werken
  • Tips en tricks waar je direct mee aan de slag kunt
  • Veilig e-mailen, versleutelen of toch anders?
  • Welke gegevens moeten en mogen we bewaren en weggooien?

Bouke van Kleef, Trainer bij AVK | Innovatie > Training > Advies

* Programma onder voorbehoud van wijzigingen.